onsdag den 16. november 2011

VH - Nordlys!

Jeg havde ellers nægtet at poste Nordlys billeder men jeg tager et fra lageret lige som Regin. Jeg har taget så mange nordlys billeder at jeg er blevet ret træt af at tage den slags billeder.



Billedet her er taget på nordlandet i starten af oktober 2011.


EXIF data: 
Exposure 30 sec at f5.0 
ISO 400
Focal length 28mm



Jeg havde hjemmefra håbet på at få mulighed for et billede i denne stil. Jeg har et par andre billeder hvor jeg havde håbet at få en spejling med, bla. taget ud over Iggia men der er alt for meget lys til at man kan se nordlyset i vandet.
Når jeg fotograferer nordlys sætter jeg altid kameraet over på manuel, indstiller ISO på 400 og fokus på uendelig. Så leger jeg lidt med lukketiden, starter på 5 sec. og tager så en række billeder hvor jeg hele tiden ændre lukke tiden. Som regen ender jeg på 30 sec. da jeg syntes det giver de bedste billeder mid mit kamera.

Min opfordring til dig er bare at komme ud og få det prøvet.

1 kommentar:

  1. Det ser godt ud - og det gør nordlys næsten altid :-)
    Jeg kender godt til at man næsten ikke gider tage flere billeder af det samme motiv, men jeg synes altid der er en udfordring med nordlys. Som du skriver bliver det meget mere grønt jo længere åbningstiden er, og det kan også få det til at se 'overgjort' ud. Det er en balancegang. Det er et flygtigt motiv, og man må komponere billedet on the fly.

    I dette billede kan jeg godt lide måden lyset stræber mod himlen som røg, og spejlingen er lækker. Det er i sig selv noget der kræver gode forhold, at tage en vandspejling på lang lukketid. Havde der ligget en lille båd med lys i kahytten, havde det været ren idyl!

    SvarSlet